American Dream

Nu stiu daca am incercat o sincronizare a acestui post cu ziua de 4 iulie sau daca ma simt azi suficient de inspirata incat sa-mi amintesc de propriul American Dream (American Disappointment).

Edulcorata si eu la randul meu de etosul american, m-am gasit la 20 de ani la o oaresce departare de casa, experimentand o existenta traita in mile, fahrenheit, pounds si centi. Singura unitate de masura care-si mentinea valabilitatea era cea a timpului. Astfel, nimic nu poate fi mai dezamagitor cand esti in SUA ca faptul ca nu ai inca 21 de ani. Cred ca in cazul meu a fost in primul rand si o chestiune de bad timing. Totusi, dezamagirea mea vizavi de genericul vis american nu a fost doar o chestiune de sincronizare. Taramul libertatii se dovedea a nu avea nicio legatura cu libertatea.

American Dream by James Truslow Adams in 1931, „life should be better and richer and fuller for everyone, with opportunity for each according to ability or achievement”

SUA nu are nicio legatura cu oportunitatea despre care mentiona  J.T. Adams, dar in schimb exceleaza in amabilitate. Nu mai retin cui ii apartine ideea conform careia SUA prezinta amabilitate in interiorul tarii si rautate in exteriorul ei (mai ales dupa 11 septembrie), insa nimic mai adevarat. Americanii stiu sa-ti zambeasca frumos, desi nu ii intereseaza abilitatile sau performantele tale, pentru ca American Dream e doar un zambet si cam atat. Un zambet alb si larg ce-i drept, pentru ca rafturile supermarketurilor sunt pline de produse de albit dintii, desi americanii nu-si permit, statistic vorbind, sa consulte un dentist.

In SUA am inteles ca ”How are you?” este doar un salut, si nu o intrebare.

Daca nu sunt redneks (ei pot fi o exceptie in multe privinte), americanii sunt agasant de politicosi, scuzandu-se mai frecvent decat gresesc. I-am gasit in acelasi timp amuzanti, amintindu-mi de anii 80′ cu al lor fashion si frizuri. Asa ca, SUA poate parea si o calatorie in trecut. Recunosc totusi ca new yorkezii par foarte contemporani/actuali, dar asta probabil datorita boomingului cosmopolit.

SUA poate inseamna paycheck-uri mari, dar emise de africani imigranti, care te pot discrimina la randul lor pentru ca ai pigmentul mai deschis; job-uri pe care le-ai obtinut completand aplicatii cu informatii false, pentru ca inceputul nu poate fi decat mincinos. Trebuie sa stii sa faci orice inainte chiar de a sti ce inseamna. Sistemul de valori este construit doar pe baza duratei contractului de munca. In SUA am avut primul meu job, in SUA am avut prima mea concediere. Astfel, in SUA am inteles pentru prima oara ca traim intr-o societate in care a fi corect este utopic. Acest fapt avea sa-mi fie reconfirmat si pe campul romanesc al muncii. Deci nu – American Dream este doar un concept, si nu o societate in care valorile, egalitatea, corectitudinea isi gasesc implinirea. Eu zic ca este ironic sa gandesti ca vei gasi toatea acestea pe taramul Ku Klux Klan.

In calitate de angajat, e in detrimentul tau sa stii engleza. Vei primi oricum acelasi job ca si gunoierul cubanez care nu stie decat ”Hello”. In schimb, vei putea sa-ti confrunti angajatorul sesizand ca nu-ti respecta drepturile, apoi te va concedia. Angajatorul tau, desi imigrant la randul sau, a invatat in timp util amabilitatea americaneasca si iti va oferi genericul ”I’m sorry, but we have to let you go”. Let go?! De parca as fi vrut sa plec. Chiar si acum ma amuza aceasta formulare, tocmai pentru ca e construita de parca angajatul oricum nu vrea job-ul, iar angajatorul ii face o favoare concediindu-l. Paradox sau nu: uneori nu este job pe care-l detesti mai mult decat cel care te-a platit cel mai bine.

Apoi, SUA inseamna familii roz, oameni dubiosi de blonzi si peisaje idilice.

SUA mai inseamna NYPD (varianta politistului roman mustacios), religii si camere de motel dubioase.

Dupa 3 luni,  am plecat din SUA lasand in urma mea o bucatarie pe care am incendiat-o intamplator, aceeasi bucatarie in care timp de aproximativ 90 de zile am luat in fiecare dimineata acelasi mic dejun.

3 responses to “American Dream

Lasă un răspuns

